Analytics

zondag 5 april 2009

De werken


Grotere kaart weergeven
Afgelopen dinsdag had de Stad Aarschot in de kleinste vergaderzaal van de Utopolis een info avond belegd om de werken aan de ring aan het volk te toetsen. Voor diegenen die de situatie in onze voortuin een beetje kennen: de brug over de Herseltsesteenweg komt er, en het volk zal het geweten hebben. Er komen in totaal drie bruggen: eentje over de Herseltsestw, 1 kokerbrug om de toekomstige KMO zone te ontsluiten en een laatste om de spoorlijn Aarschot-Hasselt te overbruggen. Een landhoofd van 8 meter hoog zal door de weilanden geleid worden. 160K ton aarde. Dit is zonder twijfel een van de grootste en meestbesproken projecten sinds de aanleg van de A2 (nu E314) in de jaren 70. Needless to say: Er stond meer volk in de cafetaria van de cinema te wachten dan dat er volk in het meeting room'pje zat. Het was een absolute schertsvertoning. Uiteindelijk is de hoop verhuisd naar de grootste cinemazaal die meteen tot de nok toe gevuld was alwaar een zeer zenuwachtige ingenieur met veel euh's en oei's het project finaal de mist in presenteerde. Ik heb achteraf me moeten inhouden om niet op de man af te stappen met de raad zo snel mogelijk communicatietraining te volgen. Een slechte presentatie kan een fantastisch project compleet verknallen en daar is Aarschot helemaal in geslaagd. Christel Verlinden, de schepen van openbare werken (die ons in 07 getrouwd heeft sloeg een absoluut modderfiguur en ubertsjeef Andre Peeters, de burgemeester (de enige die ongeslagen uit het Sitta gegeven gekomen is) vond het zelfs niet nodig om rechtop te staan als hij het volk toesprak.
Bende incompetente idioten.
Nu, er valt ook iets te zeggen over het niveau in de zaal. We wonen in Aarschot, we houden van ons stadje, maar niet noodzakelijk van al haar burgers. Vragen als: "welke beplanting gaat er op de zijkant van de bruggen komen, want ik zou graag hebben dat dat bomen zijn."; "hoe gaat die helling zijn want anders kan ik met mijn bus daar niet door" en "Had ge niet beter een klaverblad gebruikt?" deden onze wenkbrauwen regelmatig de hoogte in vliegen. Tijdens de klaverblad suggestie van mijn stadsgenoot kon ik me niet meer inhouden en heb ik de zaal toch even deelgenoot gemaakt van mijn reactie daarop: "OMDAT ZE DAN DE HELFT VAN DE HERSELTSESTEENWEG MOETEN ONTEIGENEN!" Ik wilde daar nog "omdat de schaal van het project met factor tien zou vermenigvuldigen" aan toevoegen, maar ik realiseerde me net op tijd dat dat even nutteloos zou zijn als een chimpansee trachten uit te leggen wat Zola met Les Rougon-Macquart precies bedoelde.

2 opmerkingen:

  1. Ok, de stad Aarschot mijn "communicatie"diensten ne keer voorleggen dus ...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is en blijft den 'Dreihoek' hé zeg...

    BeantwoordenVerwijderen

Long ago in a galaxy far away.