Analytics

vrijdag 4 juni 2010

Politiek

Ik ben nogal geopinieerd. In dat opzicht ben ik altijd een journalist gebleven. Vandaag zou dat dan de wetstraat versie zijn.

Hebben jullie de stemtest al geprobeerd? Hij is prominent aanwezig op de website van De Standaard. Zeker eens proberen. De polls (credit de Standaard) voorspellen momenteel een immense vooruitgang voor Bart De Wever en een stevig verlies voor hun oude kartelpartner CD&V. Het is ergens logisch dat de partij die, herhaaldelijk (sic), een premier leverde, het in de polls het nog steeds goed doet, maar CD&V buiten beschouwing gelaten valt de kloof die NV-A slaat met de standaard regeringspartijen me het meeste op. Ik weet niet of NVA, ondertussen favoriet voor de 13de, meer kan zijn dan de partij van Bart De Wever. Buiten Sigfried, en Geert, wie kennen we nog op die lijst? Je zou de vergelijking met LDD kunnen maken. Niet op inhoud van het partijprogramma natuurlijk, maar eerder over het kopman effect. En als we het dan toch hebben over een partijprogramma: kan een partij, evenwel met mandaat van de kiezer, haar programma doorvoeren als federale regeringspartij terwijl alle communicatie van de laatste maanden draait rond het afschaffen van die federale staat? En kan een partij die intrinsiek Vlaams is genoeg water bij haar wijn doen om het Compromis Belge (waar ze zo snel mogelijk van af willen via een Confederale constructie) in stand te houden?  Ik weet het niet. Het zou me in elk geval niet verbazen moest Bart de nieuwe 'Man van 800K voorkeurstemmen' worden. De Polls suggereren het in elk geval. Reuze interessant allemaal!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Long ago in a galaxy far away.