Alfa –
Fucking patriot.
Voor het tweede seizoen van Alfa nam auteur Jigounov afscheid van
de originele scenarist Claude Mythic (Nathasha, Rubine,..) omwille van
creatieve verschillen en zorgde zelf voor een stevig scenario. De auteur voegde
hier en daar wat nieuwe accenten toe: een love intrest (mét obligate bedscène)
(p33) om maar iets te noemen. Jigounov stript hoofdpersonage Tyler van zijn
codenaam en waagt zijn hand aan echte karakterontwikkeling. Het valt af te
wachten op het vervolg om te kijken of Jigounov die nieuwe verhaalstijl kan
hard maken. Alfa is een typische spionage thriller en hoort helemaal thuis in
Le Lombards Derde Stroming (met
titels als (I.R.$, Niklos Koda en Vlad). Kan ook niet anders: Jigounov is
immers een zelfverklaarde fan van William Vance ’s werk (XIII, Bruno Brazil,…)
en dat merk je. De tekenstijl is geraffineerder dan die van zijn voorbeeld,
maar de actie en establishing shots zouden in een aflevering van Bruno Brazil niet misstaan. Jigounovs
echtgenote Nadia, die sinds de start van de reeks in ’96 de inkleuring voor
haar rekening neemt, is afgestapt van de pasteltinten die kenmerkend waren voor
de vroege edities en kiest in Fucking
Patriot voor een aardser pallet wat het verhaal enkel ten goede komt.
Het tweede seizoen van Alfa start met een knal. Dwight Delano
Tyler, codenaam Alfa en spion extraordinaire
van het Amerikaanse CIA staat voor de moeilijkste opdracht van zijn bewogen
carrière: zijn eigen onrechtmatig besmeurde naam zuiveren. De lezer wordt vanaf
de eerste pagina meegenomen in een wervelwind van intriges met de Fucking Patriot Alfa in het oog van de
storm. Een Russische dubbelagent is er immers in geslaagd om de spanningen
tussen de Verenigde Staten en Rusland op de spits te drijven door valse
informatie in de handen van het Central Intelligence Agency te stoppen. Een
Islamitische zelfmoordterrorist voorzien van een Tjetjeense nucleaire bom zou
zich hebben verschanst op een Russische lijnvlucht. De Amerikaanse president
heeft geen andere keuze dan het vliegtuig uit de lucht te laten schieten
vooraleer de terrorist zijn dirty bomb
tot ontploffing kan brengen boven Amerikaanse bodem. De informatie blijkt vals
te zijn, maar een van de betrokkenen krijgt berouw en verzendt een gecodeerde
boodschap om zijn geweten te zuiveren voor hij zelfmoord pleegt. Die boodschap
komt bij Alfa terecht en de dubbelagent ziet zijn kans schoon om de schuld voor
het onnodig vernietigen van de Aeroflot vlucht bij Alfa te leggen. Alfa, die op
dat moment zijn leven probeert te ordenen, wordt hard wakker geschud en moet
vluchten. Met The Agency op de hielen
duikt Alfa onder.
Kwaliteit:
***
Graad: II
De Autoreportages van
Margot - De Godinnen van de weg
Met De Godinnen van de
Weg leveren Marin, Metapat en Van Der Zuiden een pareltje in een het erg
oude genre van de auto strip af. Marin bedient zich van een klare lijn stijl
die door weinigen geëvenaard is, en slaagt erin de auto’s en statische
achtergronden erg overtuigend vast te leggen.
Spijtig genoeg is het net die tekenstijl die in sommige panelen de
personages onhandig of onaf doet overkomen (p9, 17). Dat wordt ruimschoots
goedgemaakt door de inbreng van Emilio Van Der Zuiden, een storyboard artist
die zijn vak verstaat (p34-36-40). De manier waarop de zeldzame actie in beeld
komt, smaakt naar Michel Valliant, toen Graton nog zelf de planches vulde. Metapat, de
relatief onbekende scenarist, doet zijn werk en creëert een sfeer van bourgeoisie
en glamour waar de vroege jaren van rally nog steeds mee geassocieerd worden,
maar blijft netjes binnen de lijnen van het genre kleuren: goeden, slechten en
een happy end. Metapat creëerde personages die vol zitten van jaren 60 clichés,
waar de gemiddelde feministe een punthoofd van zou krijgen. Het is er zo over, dat het met opzet moet
gebeurd zijn om Van Der Zuidens pin-up artist talent tot zijn volle recht te
laten komen (p5,15,27,…).
De zomer van ‘60 is in het land en nergens raakt de zon het
strand zoals aan de Franse Riviera. Onderzoeksjournaliste Margot en haar beau Louis Foilleret bekomen van hun
recente avonturen in een klein hotelletje, niet ver van het turquoise water.
Louis heeft erg grote plannen en een stevige juweliersrekening wanneer zijn
prille huwelijksplannen in het water belanden door een telefoontje. Louis is
immers een van de beste ingenieurs die bandengigant Michelin op stal heeft en
zijn werkgever heeft net besloten dat Louis’ vakantie erop zit. Waterstone,
Michelins grote Amerikaanse concurrent wil de Europese markt veroveren en de
arme Louis wordt teruggeroepen naar Parijs om het project rond een nieuwe
revolutionaire band af te krijgen om zo de Amerikanen te snel af te zijn. Margot heeft de pest in en onderweg botsen ze
letterlijk op Michelle en Luc, een koppel op weg naar de Coupe Des Demoiselles,
een rally die vrouwelijke coureurs de kans geeft om hun kunsten te tonen. Voor Louis is het de gedroomde kans om
promotie te voeren voor Michelins nieuwste ontwikkeling en met Margot aan het
stuur belooft het een stevig avontuur te worden.
Kwaliteit: ***
Graad: I
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Long ago in a galaxy far away.