Analytics

zondag 15 februari 2009

Den Houwaart


Mijn neus zegt: gebakken banaan, rode vruchten en steen. Warme steen. Mijn wijn van deze avond is van Joeri Röttgers hand, de man achter den Houwaart Een echte Antwerpenaar die in het zweet des aanschijns op de Hagelandse ijzerzandstenen heuvels ijvert om de titel "Beste Hagelander" elk jaar weer te verdienen. Voor deze fles "Pinot Noir - Barrique" 2007 van Den Houwaart, krijgt hij van mij meteen de hoofdprijs. Ik heb de wijnen van Den Houwaart leren kennen via mijn leermeester Tim, die een persoonlijke vriend van de wijnboer in kwestie is. Tijdens de dag van de Ambachten heeft de man mij deelgenoot gemaakt van zijn passie voor Bacchus' hobby.

Het eerste wat je opvalt als je een doosje van 6 neemt is de professionaliteit van het product: stevige Bordeaux fles, deftig etiket, correcte capsule, echte kurk mét opschrift,... het feit dat de wijnmaker eigenhandig met gouden stift het botteljaar en de naam op de fles schrijft, maakt het geheel tot iets decadents, iets geheims, iets waar de grote massa nog niet van geproefd heeft. Ambachtelijk. Dat woord beschrijft Den Houwaart nog het best.

De Pinot Noir is robijnrood jong, springerig en scherp. De smaken dansen in het glas en in je neus en uiteindelijk in je mond, maar verdwijnen even snel als ze gekomen zijn. De nasmaak is zacht, met kleine nootachtige hints van tannine, rook en donkere aarde. De alcohol (13%)zorgt voor een warme ondertoon, zonder te storen. Grote wijn, klein terroir, veel passie. Aanrader.

4 opmerkingen:

  1. Hebt ge de Lindener al geproefd? Die is ook nice, voor een Belgische wijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eerlijk gezegd weet ik echt heel erg weinig van Belgische wijn. (Niet dat ik er uberhaupt veel over weet :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Sam,

    Merci voor de mooie reclame.
    Leuk dat je de wijn lekker vindt.
    Heel erg mooie blog trouwens!
    Doe vooral zo verder maak mooie messen en "Santé"!!

    Mvg
    Joeri
    "DEN HOUWAART"

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hello makker,

    Hoe ist met de kroost?
    Laat eens iets weten als 't past!
    Groetje aan de moeder van je kinderen en geef jezelf ne kus want ikzelf doe dat natuurlijk liever nie...

    Grtz
    Joeri

    BeantwoordenVerwijderen

Long ago in a galaxy far away.