Analytics

woensdag 25 februari 2009

Persepolis


Jahaaaaa lieve lezers, het is weer tijd voor wat cultuur! Cult-uur zeg ik u!

Vorige week donderdag in Heist Op Den Berg naar Persepolis gaan kijken. Een meesterwerk van animatie gevoed door de graphic novels van Marjane Satrapi, een Iraanse striptekenares.

Ik had de boekjes links laten liggen in het Land omdat de tekenstijl me niet echt aanstond. Ik laat me nogal leiden door scherpe lijnen en felle kleuren. 's misschien omdat ik zo bijziend ben als een mol. Soit.
Persepolis doet het verhaal van een jonge Iraanse (Satrapi zelve, red.) die door het zeer repressieve regime van het Iran van de jaren 80 gevormd wordt. Zonder spoilers te willen geven: het komt goed met haar. Waarom deze snelle plotsynopsis, hoor ik u zeggen. Omdat het verhaal simpel weg te rijk is om in een paar lijntjes weer te geven. GA hem kijken, lees de boekies. Wees wat wijzer. God knows dat we allemaal een wat genuanceerder wereldbeeld kunnen gebruiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Long ago in a galaxy far away.