Analytics

dinsdag 20 januari 2009

Tis dinsdag

Gisterenavond naar Tim geweest om mijn keukenmes verder te polieren. Had ik al verteld dat ik er ondertussen nog een afgewerkt heb? Dacht van niet. Ondertussen aan mijn tweede stuk bezig. Gaat lekker. Ik heb wel weeral in mijne vinger gesneden, maar dat nemen we er graag bij.
Soit.
Vandaag de inauguratie van Obama. De mens heeft zich een rol op de hals gehaald die zijn frêle schouders moeilijk gaan kunnen dragen. Zijn catchphrase was 'Change', maar dat betekent niks, of alles, hangt er vanaf hoe ge dat bekijkt. Voor mij betekent change: stoppen met hun koloniale drangen, voor anderen zou dat kunnen betekenen dat Macdonalds nu een fatsoenlijke hamburger moet beginnen serveren. Ik weet het niet.

Hoe langer je nadenkt over Amerika's buitenlandse politiek hoe duidelijker het voor mij wordt dat al hun overzeese oorlogerij gebaseerd is op een drang tot kolonisatie. Elke natie heeft dat op een moment doorgemaakt, noemt het landelijke puberteit. Het verschil is wel dat toen Spanje, Portugal en onze eigen LeoII de boot opgingen het zwaarste geschut een gietijzeren kanon was dat op een driemaster half de wereld moest rondgezeild worden (ik veroorloof me hier enige dichterlijke vrijheid) nu Amerika in haar puberteit verzeild geraakt is (olie, gas, kolen, rubber, ... als drijfveer)is het arsenaal al wat uitgebreider geraakt.

Ge kunt u nog wel de vraag stellen: wat is beter? Exotische ziektes of een .9 in uw gat? De inca's hadden dat laatste gekozen denk ik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Long ago in a galaxy far away.