Analytics

woensdag 8 augustus 2007

Kind van het onweer


Kristin heeft me voor mijn verjaardag getrakteerd op een trip naar het Land. Dit resulteerde natuurlijk in een complete shopping spree waar ik verder niks over kwijt wil :)

Elke keer als ik ga stripshoppen komt er wel een pareltje langs die de moeite is om met anderen te delen.

"Bloedstenen" is het eerste deel van de reeks "Kind van het Onweer" door Bichebois en Poli. Daedalus, een vrij nieuwe uitgeverij gaat de reeks volgen. Ik denk dat Daedalus een goed moment gekozen heeft om strips te gaan volgen, nu Talent het zo zwaar laat afweten. Maar dit volledig terzijde.

Wat gebeurt er in het boekje? (De korte inhoud komt uit het nieuwsblad, credit where credit is due, all that jazz.)

"Na de jacht vindt Coetir een pasgeboren jongetje bij diens doodgebliksemde moeder. Omdat zijn vrouw Gladhin geen kinderen kan krijgen, besluit Coetir het jongetje mee te nemen. Ze noemen de baby Laïth en voeden hem op als hun eigen zoon. Als de jongen ouder wordt, ontdekken ze dat Laïth geen gewone jongen is. Bij elk onweer voelt hij de pijn van de donderslagen. Het is slechts de voorbode van de bijzondere krachten die Laïth bezit. In de stam van Coetir zorgt dit voor heel wat moeilijkheden.
Manuel Bichebois dompelt de lezer vanaf de eerste pagina onder in avontuur en mysterie. Dat deze wereld helemaal anders is als de onze is geen belemmering. Bichebois zorgt voor voldoende uitleg in de dialogen. Al bij het begin creëert hij een onheilspellende sfeer die de spanning langzaam doet stijgen. De verschillende karakters krijgen elke een duidelijke rol. Didier Poli ondersteunt dit zorgvuldig opgebouwde scenario met uitermate vaardig tekenwerk. Hij heeft een vlotte pen en gevoel voor de clichés van het genre waarmee hij zijn figuren typeert. Dat schept meteen een vertrouwd kader. Enige minpunt is de wat scherp gestelde scheiding tussen goed en kwaad. Daar kan je in het fantasy genre nu eenmaal nauwelijks omheen.
(wida)"


Zelfs voor de mensen die strips niet leuk vinden, laat staan fantasy is dit toch de moeite. De tekeningen zijn vervuld van een magisch realisme en de inkleuring is meesterlijk gedaan.

Ik heb hem in hardcover omdat ik een stripsnob ben, ik vermoed dat de softcover in december in de rekken zal liggen.

2 opmerkingen:

Long ago in a galaxy far away.